Badanie stylu zachowań emocjonalnych (autobadanie)

Są 4 typy zachowań emocjonalnych w kontaktach z innymi ludźmi (pracownikami, klientami zewnętrznymi, kontrahentami):

- Analityk
- Przyjaciel
- Dominujący Analityk
- Dominujący Przyjaciel

Nie ma złych typów zachowań emocjonalnych. Poznanie własnego typu zachowania pomoże w lepszej komunikacji z innymi, z którymi na zasadzie podobieństwa powinniśmy budować pozytywne relacje, zwłaszcza gdy widzimy kogoś po raz pierwszy. Zasada podobieństwa obowiązuje nas od samego początku rozmowy z nowo poznaną osobą.  Jak wiemy bez zaufania nie ma pozytywnych relacji, a na początku (ponieważ jesteśmy obcymi dla siebie ludźmi) nikt nie budzi zaufania. Z drugiej strony lubimy ludzi podobnych do siebie. Ufamy im. Są dla nas wiarygodni. Przestrzeganie poniższych zasad spowoduje zwiększenie zaufania do nas na początku rozmowy, w pierwszych jej minutach.

Badanie to niezbędne jest dla tych wszystkich, których praca polega na budowaniu pozytywnych relacji, zwłaszcza z nowo poznanymi osobami.

Zatem np. jeśli klient (zewnętrzny lub wewnętrzny) jest tzw. analitykiem, wówczas również bądź zdystansowany, małomówny, ale konkretny i logiczny. Jeśli klient jest np. tzw. „przyjacielem”, wówczas bądź też miły uśmiechnięty, życzliwi, ciepły i serdeczny. Ten typ zachowania lubi tzw. „luźne rozmowy”. Te dwa typy „budują” kolejne dwa, które zawierają dawkę dominacji. Są to: dominujący analityk i dominujący przyjaciel. Typy dominujące lubią rywalizację, mają silne charaktery, są głośne. Jeśli masz do czynienia z takimi klientami, Ty również bądź taki sam.

Firmy

Instytucje